Friday 20 August 2010

Ny termin

Nu när skolan har börjat igen så är det dags att börja fundera i 1700-tals banorna igen, eftersom mitt projektarbete handlar om 1700-talet i den graden att jag ska sy en hel dräkt. Korsetten jag håller på med är på slutspurten, bara snörhål och kantband kvar. Men jag ska inte berätta allt här, det har jag min andra blogg till (eller loggbok som det egentligen är). 
http://andrea1700.bloggplatsen.se

Annars så har jag inte gjort så mycket mer, klänningen hänger på vädring fortfarande, det har inte blivit nåmer hornpysslande eftersom jag inte har alla verktyg jag behöver, sidenet ligger och väntar på att jag ska få lust att göra en särk av det...vilket lär dröja ett tag. Mitt nästa projekt ser faktiskt ut att bli en Moy Bog-klänning. 

En Moy Bog, för de som inte vet det redan, är en speciell skärning på kjortel som ser ut såhär: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/moy.html 
Jag har funderat på att göra en moy bog ett tag nu, det var egentligen meningen att min mi-parti skulle bli en sådan, men jag hade inte tid att konstruera axlarna så det fick bli en vanlig klänning. 

Jag ska sy den i samma grå ylle som i mi-partin, jag har hur mycket som helst av det. Den kommer att ha högre halsringning och inte bli lika snäv, frågan är bara om jag ska göra knappar eller inte. Det får jag fundera lite på. Meningen är att jag ska kunna ha den som lite fattigare roller på lajv och att den inte ska stå ut lite, så jag vet inte hur mycket knappar det blir. Ska kolla lite bilder och se hur det ser ut där.
Tisdagar kommer framöver att bli en perfekt hantverksdag eftersom jag är helt ledig. Jag slutar även tidigt på onsdagar och torsdagar, men jag tror jag kommer lägga körlektioner och instrumentallektioner där, så det blir kanske inte jättetidigt. Men skönt i alla fall. Jag har börjat trean nu och det känns ganska skumt, men det blir nog bra.

No comments:

Post a Comment